Stichting Het Vergeten Kind

Op 29 november 2016 opende Natasja Froger, ambassadeur van Stichting Het Vergeten Kind, de eerste Tovertuin die is gerealiseerd in het kader van de viering van 100 jaar Lions. Het gaat om Tovertuin ‘De Vuurtoren’ in Rotterdam. Dit is een opvanghuis voor 26 alleenstaande jonge moeders en hun kinderen. Dankzij de financiële kostendekking vanuit de in district 110 CW opgehaalde gelden is het pand opgeknapt. Van somber en grijs naar licht en kleurrijk. Lokale clubs zullen met NL-Doet ook de kale tuin opknappen. Het filmpje van de opening geeft een heel goed beeld van wat wij als Lions kunnen bijdragen.

Uiteindelijk zullen, als nationaal geschenk, in alle districten Tovertuinen worden gerealiseerd.

In Nederland slapen ruim 38.000 kinderen niet in hun eigen bed. Je ziet ze niet, je hoort ze niet. Het zijn ‘vergeten kinderen’. Ze wonen in sobere opvanglocaties door heel Nederland. Minimale onderkomens waar nauwelijks speelvoorzieningen zijn. Soms zelfs op geheime locaties. Om hun veiligheid te garanderen. Misschien wel bij u om de hoek. Vergeten kinderen die mishandeld, misbruikt, verwaarloosd, verstoten of gevlucht zijn. Echt kind zijn, kunnen ze helaas niet. Maar ze hebben geen keus.

De Stichting ‘Het Vergeten Kind’ wil deze kinderen een kindvriendelijke leefomgeving geven. Een plek waar ze kunnen spelen en ontspannen. Een warme plek zonder zorgen en met activiteiten die passen bij hun leeftijd. Een kinderleven waarin wél gelachen kan worden. Zoals het gewoon hoort te zijn.

Lions in Nederland willen als verjaardagsgeschenk aan de samenleving in elk van de 6 districten een dagverblijfsruimte (Tovertuin) realiseren waarin de vergeten kinderen onbezorgd kunnen spelen en leren in een prettige en veilige omgeving.

De opbrengsten van LC De Vryeheydt Etten waren in 2017 voor de Stichting Het Vergeten Kind.